Warning

Maaf kalau entry disini mengandungi bahasa pasar dan bahasa campur2.. Sebab ini blog peribadi untuk mengulangkaji.

Wednesday, October 19, 2011

Teori: Kenapa Kita Tak Nampak Alam Ghaib? (repost)

February 15, 2010 at 5:48 PM
Teori aku nie.. sudah dibincangkan di dalam komuniti iluvislam.. Bagi sesiapa yang baru nak baca. Sila Layari forum ini setelah anda membaca entry dibawah.

http://komuniti.iluvislam.com/topic/22041-alam-ghaib-penjelasan-dalam-fizik/


Assalamualaikum dan salam sejahtera..
wosshhhh~~ jgn biar hidup anda deselubungi misteri... wah seram2... aper mamat mus nie nak wat cter seram ker aper?
aih! meremang bulu roma *sambil makan roti cicah kuah asam tempoyak*.. uikh?? aper tu kat blakang korang?? hahahhaok2.. sambung citer..

Amaran: Ilmu nie.. hanyalah hipotesis dan andaian dari apa yang telah saya belajar.. dan logik akal seorang pelajar fizik semester 4..

ok.. dari kecik lagi kita didedahkan dengan kewujudan makhluk ghaib.. mereka wujud? kenapa kita x nampak? kenapa kita tidak merasai? angin kita x nampak.. tapi leh rasa kan? btul ker diorang leh tembus dinding?

Ini semua saya dapat menjawabnya setelah belajar Special relativity, Material Physic, dan Quantum Mechanic..

jawapan untuk mereka wujud? saya x leh expalain dalam fizik.. bnyak hadis dan ayat Al-qur'an yang menyatakan kewujudan makhluk halus.. antaranya... korang leh google sindri.. hahahhaha...

jwapan ntuk kenapa kita x nampak? ok.. mari belajar gelombang~ teettt!! bosan!! *kata2 ku masa form 4.. masa mula2 blaja fizik.. dah la gagal masa first ujian bulanan* hahahha.. ok2.. teruskan la.. mari kita tgok gambar.. x bosan kan??

ya.. di bawah ini adalah carta bagi graf gelombang..



seperti yg krang nampak.. ader gama rays, x-ray, ultraviolet radiation, visuble light (ungu ke merah), infrerad, microwave, radiowave.. dan bnyak lagi sebenarnya.. ok.. gelombang dikelaskan mengikut panjang gelombang.. panjang gelombang adalah.. berapa panjang 1 gelombang itu ada.. 1 gelombang adalah seperti di bawah



setiap panjang gelombang.. mempunyai warnanya tersendiri.. panjang gelombang ungu ialah menghampiri 400nm.. dan merah adalah 700nm.. ya.. senang citer la.. mata kita nie.. hanya leh tgok warna pelangi.. iaitu.. 400nm-700nm.. yaa.. warna2 lain? mata kita x leh kesan.. contohnya.. gama rays, x-ray, radio wave.. iaitu panjang gelombang dari 400nm hingga ke lebih pendek lagi.. kita x nampak.. dan 700nm hingga yg lebih besar..kita x nampak.. ya.. rasa2nya la kan.. syaitan duduk kat gelombang panjang mana ya? ok dah expalain pasal knapa kita x nampak pasal kenapa kita x leh rasa? haiz.. yg nie masih menjadi persoalan.. apakah mereka tiada jisim? hmm.. stakat nie... amik 1 contoh.. syaitan.. syaitan dicipta dari api.. leh pgang api x? macam pegang kayu.. just rasa panas kan? hahaha.. rasanya.. itu jer la saya dapat g tau.. penjelasan logik kerana mereka dari elemen yg sama..

macamner diorang leh tembus dinding?? ya.. kat sini saya expalain mengenai lagi.. yg nie.. mgkin rumit skit
bagi sesiapa yg x der asas fizik.. tahukah kamu? setiap zarah bergetar? dan mempunyai ruang kosong antara mereka.. sesetengah gelombang dapat menembusi bahan pejal... sbb melalui ruang kosong antara pepejal.. macam x-ray contohnya.. :)

inilah yang saya leh explain.. setiap warna mempunyai gelombang tersendiri.. mata kita hanya mampu melihat 400nm-700nm gelombang sahaja..
itu jer yg aku nak terangkan.. knapa kita x leh nampak bende2 ghaib nie.. huhuhu.. selamat berfikir dgn logik..

dah baca? sila lawat http://komuniti.iluvislam.com/topic/22041-alam-ghaib-penjelasan-dalam-fizik/ untuk informasi yg lebih tepat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...