1) Blunder and bad theory (Kesilapan dan teori salah)
Kesalahan dalam menaip semasa memasukkan kod atau data, maka ia akan menyebabkan program tidak berjalan dengan sepatutnya.
2) Random error. (kesalahan rawak)
Kesalah ini disebabkan oleh situasi seperti turun naik tenaga elektrik dalam elektronik kerana disebabkan oleh bekalan elektrik, sinar kosmik, atau ada seseorang yang cabut bekalan kuasa..
3) Approximation Error. (Kesilapan penghampiran)
Kesalahan dalam memudahkan jalan kira matematik. Dalam menyelesaikan masaalah matematik, jawapan terakhir adalah hampir tapi tidak tepat dari apa yang sepatutnya seperti cara analisis (matematik biasa).
4) Roundoff error. (kesalahan permbundaran)
Sebagai contoh, dalam operasi pecahan 1/3.. Komputer akan mengeluarkan kepututsan 0.3333... dan ada pembundaran seperti 2/3 = 0.6667. Maka apabila menjalankan operasi matematik seperti 2(1/3)-(2/3), komputer akan menghasilkan,
2(1/3) - 2/3 = 2(0.333) - 0.667
= 0.666-0.667
= -0.001
Jawapan yg sepatutnya adalah 0.
No comments:
Post a Comment